• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Påverkar Lånetid Chanser?

Henrik Hansen

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
22 Augusti 2020
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Hej. Ska ta lån om cirka en vecka på 85K.

Inkomst förra året: 145K.
Inga tidigare lån, anmärkningar eller förfrågningar.
Mitt kreditbetyg är "Mycket Bra".

Jag tänkte ta en avbetalningstid på 15 år, och undrar om detta påverkar bankernas bedömning? Det borde väl nästan vara större chans om det är så lång tid eftersom det är mindre betalning per månad, eller? Vet inte hur det fungerar.

Tack på förhand
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Erikssons

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
12 Januari 2015
Meddelanden
87
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
15år på 85k låter väldigt långt, tror du får fler bud om du lägger dig runt 10-12 år max och inte minst är det trevligare för din totala räntas skull... om du har råd.
 

henke88

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
28 Januari 2020
Meddelanden
369
Mottagna reaktioner
94
Poäng
267
145k är dock lite för lite kanske, här är det andra här inne som vet mer när det gäller inkomstförhållanden men vill minnas att många har som minimikrav 150k-200k/år
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 295
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
15år på 85k låter väldigt långt, tror du får fler bud om du lägger dig runt 10-12 år max och inte minst är det trevligare för din totala räntas skull... om du har råd.

Stämmer inte. Det är som TS skriver, ju längre återbetalningstid desto bättre för dig(och bankerna).
 

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Stämmer inte. Det är som TS skriver, ju längre återbetalningstid desto bättre för dig(och bankerna).
Ja, för bankerna - men knappast för låntagaren! Hur räknar du på ränta egentligen ...? Har man råd så är det givetvis mera fördeltaktigt med kortare återbetalningstid.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 355
Mottagna reaktioner
13 439
Poäng
8 917
Jag fick ränta 3.95% på ett belopp som är 880.000 - 12 år.
Fördelen är att jag varje amorterar hela 6.000 kr + men nackdelen är att det förutsätter en kontinuerligt hög inkomst för att kunna betala det.
Hade ju hellre haft lånet på 15 år men men.
 

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Jag fick ränta 3.95% på ett belopp som är 880.000 - 12 år.
Fördelen är att jag varje amorterar hela 6.000 kr + men nackdelen är att det förutsätter en kontinuerligt hög inkomst för att kunna betala det.
Hade ju hellre haft lånet på 15 år men men.
Men grattis till en fin ränta i alla fall! :D:tummen:
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 295
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Ja, för bankerna - men knappast för låntagaren! Hur räknar du på ränta egentligen ...? Har man råd så är det givetvis mera fördeltaktigt med kortare återbetalningstid.


Vad pratar du om? Jag svarade på ett inlägg där skribenten skrev att man får fler bud om man väljer kortare återbetalningstid vilket inte stämmer. Snarare tvärtom, ju längre återbetalningstid desto fler bud. Vad som är mest fördelaktigt och hur jag räknar på ränta hör inte till sammanhanget.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp